Nellie

Cupcakes - Babyshower
Denna helgen bakade jag cupcakes till en babyshower, min första beställning faktiskt. Det var kul och kändes som en liten start för framtida företag. Jag längtar redan till nästa beställning och känner ännu tydligare att detta är något jag vill hålla på med. 
Därför tänkte jag dela med mig av receptet på cupcakesen, saftiga chokladmuffins och vit chokladfrosting.
 
Ingredienser:
12 st
 

75 g smör
2,5 dl mjölk
1 dl kakao
2,5 dl socker
1 st ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt

Vit chokladfrosting
150 g vit choklad
50 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
150 g philadelphia

Gör så här:
 Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en stor kastrull och tillsätt mjölken, kakao, socker och ägget, vispa ihop.
Blanda i de torra ingredienserna och vispa ner i kastrullen till en jämn smet.
Fyll muffinsformarna till 2/3 delar och grädda mitten av ugnen i ca 18 – 20 minuter. Ta av från plåten och låt svalna helt.Går bra att frysa in.
 Smält den vita chokladen försiktigt över vattenbad eller i micro.
Vispa smör och florsocker riktigt fluffigt. Tillsätt den vita chokladen och vispa samman, avsluta med att ha i philadelphia och fortsätt vispa tills du har en len och fin frosting.
 Fyll en spritspåse med frostingen och spritsa på cupcakesen. 

Just dessa cupcakesen gjorde jag barnvagnar i sockermassa. 

Jag stansade ut runda formar och skar bort en fjärdedel. En fjärdedel vit sockermassa till toppen av vagnen och vita små runda hjul. I mitten av hjulen satte jag ett strössel.

 
Jag penslar med äggvita för att "limma" ihop delarna.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress