Nellie

Packa BB-väskan
Idag går vi in i graviditetsvecka 38 (37+0) och det är 20 dagar kvar till det beräknade förlossningsdatumet. Därmed har det blivit dags att packa BB-väskan/förlossningsväskan. Från och med nu kan och får lilla bebisen komma ut och då är det skönt att ha väskan färdigpackad. Jag har haft lite förvärkar till och från, tycker bebisen trycker mot mitt bäcken också. I övrigt är jag pigg och kry, känner mig en aning osmidig, bebisen rör sig aktivt i magen. Inte mycket att klaga på för att vara så här långt gången.
 
Åter till BB-väskan, förra förlossningen hade jag sjukhusets rock och en skön, elastisk långklänning som jag bytte om till när det kom anhöriga. Så jag packar inte ner mycket ombyte till mig. Sedan hoppas vi att vi inte behöver stanna så länge på BB om allt går som det ska. 
 
Det vi har packat ner är:
 
Till mig:
* Amningsbh 
* Stora trosor
* Tofflor
* Klänning
* Schampoo, balsam och kroppstvål, deoderant. Kan ses som överskattat. Men jag hade inte med mig det förra gången, och när jag skulle duscha på sjukhuset (med världens rufs efter förlossningen) var mitt hår tovigt, stripigt och slitet, jag behövde mina egna produkter. Plus lite egna hygienartiklar ger hemmakänsla.
* Tandborste + tandkräm
* Hårborste
* Hårsnoddar
* Amningspads/inlägg
* Salvor till såriga bröstvårtor och babyrumpor. 
* Våtservetter, litet paket
* Amningsnapp (om bebis har svårt att greppa bröstet)
* Binda, fall i fall
 
 
* Tuggumi
* Godis
* Nyponsoppa och pärondryck med sugrör. Ger snabb energi och man ska dricka mycket vid förlossningen. Och när man då ligger i sängen eller vad för ställning man är i kanske man inte kan dricka ur flaska. Men med sugrör kan man dricka ur alla möjliga ställningar.
* Mobilladdare
 
Till bebis:
* 1 omlottbody + byxor i stl 50
* 1 pyjamas i stl 50 
* Vantar, för att inte riva sönder kinderna.
* 1 klänning + byxor i stl 56
* Babynest
* Filt
* Första gosedjuret
 
Bebisens lista blev jättekort jämfört med min. Men t.ex blöjor och bindor får vi på BB så det packar vi inte ner. 
Förlossningsbrev skickas digitalt så det är inget jag behöver tänka på. 
Alex har bara med sig en t-shirt, strumpor, kalsonger och tandborste, annars klarar han sig fint ;)
Även här har vi inte överdrivet med kläder till lilla bebisen. Det är mycket hud mot hud och vi satsar mer på kläder vid hemfärden. 
Vi har också packat en lite övernattningsväska till Nicholas som förmodligen ska sova hos sin farmor och farfar när förlossningen drar igång. Vi vill inte stå och packa eller tänka på något sånt när det väl drar igång.
 
Nu börjar det verkligen dra ihop sig och vi känner oss redo och förberedda för att lillan ska komma. 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress