Nellie

Min farsdagtårta
Detta är Alex första farsdag så då blir det självklart hembakad tårta. Alex älskar superhjältar, Sci-fi, fantasy ja ni förstår. Så med lite fantasi och inspiration blev det en super dad - tårta. 
Recept finner ni efter bilderna nedan. 😊
 
 
 
 
 
Regnbågstårta
Ingredienser:
Bottnar:
250 g rumsvarmt smör
500 g vetemjöl
300 g strösocker
6 ägg (storlek medium)
1 dl gräddfil
1 tsk bakpulver
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
röd, gul, blå och grön hushållsfärg

Frosting:
600 g färskost av philadelphiatyp
100 g rumsvarmt smör
2 dl florsocker
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Bottnar: Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, 15 cm i diameter (för 10 bitar).
  3. Blanda alla ingredienser till bottnarna, förutom hushållsfärgen, i en bunke. Vispa snabbt ihop med en elvisp till en slät smet.
  4. Fördela halva smeten i två bunkar, använd en våg för att få bottnar som är så jämnstora i storleken som möjligt. Därefter fördela ena bunken i tre skålar och likadant med den andra bunken med smet. 
  5. Färga en av smetarna i gult, en i orange och en i rött. (För att få orange färg blanda rött och gult). Blanda i så mycket färg så att du blir nöjd med kulören. Bred ut en smet i formen/formerna. Grädda mitt i ugnen ca 25 minuter, kontrollera med sticka att kakan är färdiggräddad. Låt svalna några minuter i formen innan du lägger kakbottnen på ett galler för att svalna helt. Grädda resterande bottnar.
  6. Upprepa och färga de tre andra bottnarna i lila, blått och grönt. (För att få lila färg blanda blått och rött).
  7. Frosting: Rör ihop alla ingredienser till frostingen i en bunke. Rör tills den är helt slät. Ställ kallt. Hit kan förberedas.
  8. Jag färgade min blå men man kan ju självklart färga hur man vill eller inte alls och ha den vit. 
  9. Montering: Under gräddning blir kakan ofta toppig mot mitten och lite bubblig i ytan. Jämna därför till bottnarna så att de blir jämnplatta genom att skära av en bit av det översta lagret.
  10. Lägg den lila bottnen på ett fat och bred på lite av frostingen, använd gärna en palett (har du ingen palett går det bra med en slickepott). Upprepa med de övriga bottnarna i färgordningen blått, grönt, gult, orange och rött. Bred den resterande frostingen i ett jämnt lager runt hela tårtan. Ställ kallt fram till servering.
 
 
 
Superman logo:
Jag hade förberett 2-3 dagar tidigare och gjort en superman logo i sockermassa. Jag kalkerade av en logo från nätet på datorn och klippte sedan ut i och hade som mall på sockermassan. Så är det bara att skära ut efter mallen. 
Du Behöver:
Gul och röd sockermassa
En äggvita 
Med äggvitan "limmar" du ihop delarna. Låt torka. 
 
 
 
Blanda tre i taget. 
 
Låt svalna helt. 
 
Jag gjorde som sagt blå frosting och använde först karamellfärg men denna pastafärgen gav mycket intensivare resultat. Rekommenderas om man vill ha en starkare färg.
 
Monteringen. 
 
Låt stå i kylen så den sätter sig. Min tårta stod över natten med perfekt resultat. 👌 
 
Innan servering smälte jag blockchoklad och spritsade ut text "super dad" på ett bakplåtspapper. När chokladen stelnat la jag den på tårtan. Man kan stansa ut bokstäver i sockermassa eller spritsa med annan färg av frostingen etc. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress