Nellie

Bananmuffins med nougatfrosting
Nu till mors dag får man ju fira med en lite cupcake eller två. Detta är min riktiga första morsdag. Förra året var jag höggravid så det räknas inte riktigt för mig. Till morsdag blir det då bananmuffis med nougatfrosting och text i sockrmassa "MOM", så himla gott! Det var längesedan jag bakade med banan så det blir lite roligare smak. Här har ni receptet.
 
Bananmuffins med nougatfrosting
ca 10 st
Muffins:
1 ägg
1,5 dl strösocker
1 mogen banan
3 dl vetemjöl
0.75 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
50g maragrin
0.75 dl mjölk
 
Frosting:
50g rumsvarmt smör
150g nougat
2 dl florsocker
100g philadelphia 
 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull. Mosabanen och rör ner socker och ägget. Blanda ner alla torra ingredienser. Tillsätt mjölk och det smälta smöret. Fyll muffins formarna med 2/3 smet och grädda mitt i ugnen i ca 15 min. KOntrollera med sticka, stickan ska vara torr. 
Låt svalna.
 
När muffinsen svalnat kan du göra frostingen.
Vispa smör och nougat med elvisp tills det är slätt.Tillsätt florsocker och philadelphia, vispa tills det är helt blandat och slät.
Spritsa därefter på muffinsen. Dekorera med sockermassfigurer eller strössel eller dylikt. Förvaras i kyl.
Glad mors dag på er!
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress